Brukerveiledning APP
Vilkår for bruk av app
- Det er opp til bruker å sørge for at registreringsnummer og sonenummer stemmer, feil på disse kan medføre ileggelse.
- Vær spesielt oppmerksom hvis du ikke bruker «stopptid», men har løpende parkering. Du vil da ikke få beskjed når du går over makstid, og vil bli belastet etter taksten på plassen.
- Bruker er iht. avtalen pliktig å sørge for at kortet som er registrert, til enhver tid er gyldig og har dekning. Hvis vi ikke klarer å belaste kortet for din parkering, vil det bli sendt faktura pr. mail/sms. Hvis denne ikke blir betalt innen fristen, vil vi sende purring pr. brev med purregebyr på 70,-.
Vilkår og betingelser
Innledning
Denne avtalen inngås mellom Tromsø parkering som tilbyder av tjenesten Park-O («Tjenesten») og brukeren («Kunden»). Avtalen regulerer partenes rettigheter og plikter i forhold til bruk av Tjenesten. Aksept og inngåelse av denne avtalen er et absolutt vilkår for at Kunden kan ta i bruk Tjenesten. Slik aksept og inngåelse gis ved at Kunden samtykker til at vilkårene i denne avtalen er akseptert. Dette skjer ved aksept i elektronisk dialog før Tjenesten tas i bruk.
Betaling
For at Kunden skal kunne benytte seg av Tjenesten må Kunden registrere et kredittkort. Avtalen gir Kunden rett til å benytte Tjenesten til å betale for parkering og andre produkter som tilbys gjennom Tjenesten. For produktene Kunden kjøper via Tjenesten godtar Kunden at registrerte kredittkort belastes med de til en hver tid gjeldende priser, inklusive avgifter og tjenestegebyrer. Den endelige prisen for parkering beregnes straks parkeringen er avsluttet. Det er Kundens ansvar å starte og avslutte parkeringen. Kunden er ansvarlig for å påse at det registrerte kredittkortet er gyldig, har dekning og ikke er sperret. Dersom Tjenesten ikke virker eller er utilgjengelig, er det Kundens ansvar å sørge for betaling på annen måte. Ved kjøp er det Kundens ansvar å registrere korrekt takstgruppe/sone samt kjøretøyets registreringsnummer.
Registrering av kredittkort og betaling blir behandlet av PayEx som tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. All kortinformasjon blir oppbevart i henhold til kortselskapenes regelverk. Det vil ikke bli lagret opplysninger om kredittkort i Tjenesten.
Avtaleperiode og oppsigelse
Avtalen er gyldig fra det tidspunkt Kunden aksepterer disse vilkårene. Kunden kan si opp avtalen gjennom skriftlig henvendelse til Tromsø parkering. Tromsø parkering kan si opp avtalen med Kunden med skriftlig varsel dersom Tromsø parkering stanser å tilby Tjenesten, endrer Tjenesten vesentlig eller av andre årsaker ikke oppretteholder Tjenesten. Ved opphør av Avtalen bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser overfor hverandre, herunder Kundens utestående betalingsforpliktelser.
Behandling og bruk av personopplysninger
Behandling av personopplysninger er i Norge regulert i en egen lov, lov om behandling av personopplysninger av 14. april 2000 nr. 31 med tilhørende forskrifter. Dette regelverket oppstiller krav til behandling av personopplysninger, og ivaretar din rett til å bli beskyttet mot utidig innblanding i ditt privatliv. Samtidig gir den deg mulighet til å få kontroll og oversikt over opplysninger og informasjon virksomheter har om deg.
Tromsø parkerings bruk av personopplysninger
Tromsø parkering tar personvern på alvor fordi det handler om respekt for deg som kunde. Vi behandler personopplysninger i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og regler. Informasjon om personvern finner du på datatilsynet.no. Opplysningene som Tromsø parkering mottar om deg vil brukes for å administrere kundeforholdet og våre forpliktelser i henhold til avtalen med deg. Dette reguleres i personopplysningsloven §8a.
Det registreres ingen personopplysninger for statistisk bruk. Kjøpsinformasjon registreres og lagres for å kunne dokumentere kjøp.
Tromsø parkering er behandlingssansvarlig for personopplysningen i tjenesten. Tromsø parkering har interne rutiner for hvordan personopplysninger skal behandles, og tilgang til informasjonen er sikret med adgangskontroll og passord. Hos systemleverandøren av tjenesten Park-O har kun ansatte knyttet til kundeservice og utvikling tilgang til personopplysningene.
For at Kunden skal kunne benytte seg av Tjenesten, må Kunden oppgi følgende opplysninger som også lagres:
- Mobilnummer benyttes som brukernavn i tjenesten
- Registreringsnummer på kjøretøyet benyttes for å knytte parkering til kjøretøy
- Noen få sifre fra kredittkortnummer benyttes for at Kunden selv kan gjenkjenne hvilket av sine kredittkort som er registrert i Tjenesten.
Du har rett til å be om innsyn i hvilke opplysninger som er registrert om deg som følger av personopplysningslovens §18. Dersom de er uriktige, ufullstendige eller irrelevante, kan du når som helst få dem rettet, supplert eller slettet. Dette kan du gjøre ved å kontakte Tromsø parkering Servicesenter på e-post parkering@tromso.kommune.no.
Slik fungerer appen
Ved første gangs bruk vil du måtte lage en brukerkonto hos Tromsø parkering, samt legge inn et gyldig betalingskort. Du vil få opp at du må betale kr. 1,-. for å få godkjent avtalen, dette vil bli kreditert ved første gangs bruk. Tromsø parkering har ingen tilgang til kortinformasjon, dette går gjennom betalingsløsningen til Payex, All kortinformasjon blir oppbevart i henhold til kortselskapenes regleverk. Avtalen vil bli knyttet opp mot telefonnummer, og kan bare brukes på den registrerte telefonen (telefoner med tvilling-SIM-kort vil ikke kunne brukes).
Starte parkering
Startskjermbildet vise en “Start ny parkering”-knapp. Fra menyen øverst til høyre finner man funksjonalitet som historikk, betaling, skilt og regler samt vilkår. Menyen er litt forskjellig i appleversjonen og androidversjonen
Aktiv parkering
Ved aktiv parkering vil billetten være synlig fra hovedsiden med tydelig nedtellingstidtaker og informasjon om gyldighetstidspunkt. Det er mulig å stoppe eller utvide p-tiden ved å trykke på billetten.
Parkering avsluttet og Parkering utgått
Når parkeringen utgår vil dette varsles med en melding (notification). Som standard vil denne varslingen komme både 10 minutter før tiden utgår og i det den utgår. Det er mulig å stille varslingen via innstillingene.
Varsling fungerer kun når du har forhåndsbestemt utløpstidspunkt, ikke med løpende parkering. Når parkeringen er avsluttet endres statusen fra “Aktiv parkering” til “Parkering avsluttet”. Brukeren vil fortsatt kunne utvide p-tiden dersom dette gjøres innen 2 minutter. Etter 2 minutter endres statusen til “Parkering utgått”. Da vil det ikke lenger være mulig å forlenge p-tiden.
Registreringsnummer og sonenummer
Sist brukte registreringsnummer vil være standard. Ved første gangs bruk vil registreringsnummeret benyttet ved app-registreringen være standard.
Sist brukte sonenummer vil være standard. Ved første gangs bruk må brukeren taste inn et sonenummer.
Sett stopptid (valgfritt)
Hvis du ønsker å sette ønsket stopptid. Velger du «sett parkeringstid». Da kommer du til en ny skjerm hvor du velger p-tid. Når du har satt inn ønsket p-tid trykker du grønn knapp. Dersom man ikke setter stopptid vil den maksimale tillatte stopptiden være standard. Vær obs på at hvis du ikke bruker «stopptid», men har løpende parkering, så vil bli belastet etter takst fram til midnatt. Det er brukers ansvar å huske å avslutte parkeringstiden.
Sett p-tid og utvid p-tid
For å sette p-tid eller utvide vil man kunne trykke seg opp og ned 5 minutter eller 1 time. På displayet over vil man kunne se dato og klokkeslett for gyldighetstiden.
Trykk på den store grønne knappen for å gå videre.
Stopp p-tid og utvid p-tid
Ved å trykke på den aktive billetten fra hovedmenyen vil man kunne stoppe parkering eller utvide gyldighetstiden. Dersom parkeringen stoppes vil man komme tilbake til hovedmenyen.
Oppsummering / kvittering
Ved utgått parkering kan man trykke på billetten fra hovedmenyen for å komme til oppsummeringsskjermbildet som gir info om tider, registreringsnummer, sone og pris. Dette skjermbildet vil man også kunne nå fra “Historikk”.
Historikk
Fra menyen på hovedmenyen kan man gå inn på historikk. Herfra vil man komme til oppsummeringsskjermbildet ved å trykke på et listeelement. Når du går inn på en parkering vil du få opp alternativet «Send kvittering på e-post», da får du opp et vindu der du kan taste inn den e-postadressen du ønsker kvitteringen sendt til, og evt. sette den som standard.
Administrer kjøretøy
I menyen «Administrer kjøretøy» kan du legge til registreringsnummer på biler du bruker, og merke av hvilken som skal stå som standard. Når du starter en parkering kan du enten la det registreringsnummeret stå, eller få opp listen med andre kjøretøy.
Det er også mulig å slette tidligere nummer ved å «svipe» fra høyre til venstre over det nummeret som ønskes slettet. Man må være veldig lett på fingeren for å få dette til, og det tar gjerne noen forsøk. Du kan også redigere nummer som allerede ligger inne.
Vær obs på at det er brukers ansvar at rett kjøretøy blir valgt hver gang en parkering startes.
Finn min bil
«Finn min bil» er et hendig lite hjelpemiddel når du parkerer rundt omkring. Når du parkerer bilen, så går du bare inn på denne og trykker på «posisjoner bil» før du forlater. Når du skal finne bilen igjen, går du bare inn og trykker «naviger til bil», og du vil få opp kart med veiangivelse til bilen din.
Vær obs på at denne funksjonen krever at mobilen tillater at appen bruker navigasjon. Funksjonen er også uavhengig av om du bruker appen for å betale, så du må selv aktivere posisjoneringen før du forlater bilen.
Endre betalingskort
For å endre betalingskort, velger du «betaling» i menyen. Da får du valget mellom å endre eller slette kort. Velg «endre kort». Så legger du bare inn den nye kort-infoen. For å registrere dette, må du trykke på den grønne knappen «betal 1,00 kr». Hvis du da har lagt inn korrekt info, blir det nye kortet registrert.
Ofte stilte spørsmål om bruk av app
Kan jeg kun bruke appen på min egen bil?
Nei, du taster manuelt inn registreringsnummeret du ønsker å benytte. Vær obs på at appen automatisk vil velge det nummeret du benyttet første gang, med mindre du har endret dette under «administrer kjøretøy.
Kan jeg betale for flere biler samtidig?
Nei dessverre. Man kan bare starte parkering for èn bil, men flere brukere kan benytte samme betalingskort.
Jeg har byttet bil, men appen velger fortsatt det gamle nummeret, hvordan kan jeg løse dette?
Som grunninnstilling husker appen det første nummeret du benyttet, men dersom du går inn på «administrer kjøretøy» i appen kan du endre dette til at den enten husker det siste nummeret du benyttet, eller selv velge hvilket nummer du vil ha som automatisk valg. Det er også mulig å slette tidligere nummer ved å «svipe» fra høyre til venstre over det nummeret som ønskes slettet. Man må være veldig lett på fingeren for å få dette til, og det tar gjerne noen forsøk. Du kan også redigere nummer som allerede ligger inne.
Jeg har betalt med appen men har likevel fått en parkeringsbot, hvorfor?
Kontroller først at ileggelsen du har fått er utstedt på din bil. Det har hendt at enten bilførere eller forbipasserende har plukket ileggelser av ruta på en bil og lagt på en annen. Dersom det er din bil ileggelsen er utstedt på må du først lese på ileggelsen hva som er årsaken til denne. Det kan hende du har stått en plass hvor sonen ikke gjelder, eller utenfor viste plasser. Deretter kan du kontrollere at du benyttet riktig registreringsnummer når du startet appen.
Jeg har to biler og har betalt på feil bil, dermed har jeg fått en bot, er det vits å klage?
Nei, det er brukers ansvar å påse at riktig registreringsnummer blir benyttet, og biler som ikke er registrert med gyldig betalingsapp vil risikere å få en ileggelse.
Jeg glemte å starte appen når jeg parkerte i går, og husket ikke dette før litt utpå dagen. Da jeg kom til bilen hadde jeg fått en parkeringsbot, hva kan jeg gjøre?
Det er brukers plikt å påse at appen startes korrekt før kjøretøyet forlates, og slike tilfeller ettergis ikke. Det samme gjelder dersom man er fri for strøm på telefonen.
Hva skjer dersom jeg bruker feil sonenummer?
Dersom du bruker et annet sonenummer enn det du parkerer i vil du risikere å få en ileggelse. Dette fordi det er forskjellige reguleringer på makstid og pris på de forskjellige sonene. Hver sone gjelder altså kun den plassen sonenummeret er oppslått på.
Hvorfor står sonenummeret på automatene og ikke på skiltene?
Grunnen til dette er at vi ønsker at brukerne skal kontrollere at plassen ikke er stengt for vedlikehold eller annet. I disse tilfellene vil automaten være tildekket i tillegg til at plassen vil være midlertidig omskiltet. Dessuten er det å anbefale at brukerne sjekker sonenummeret når de parkerer i stedet for å huske dette, fordi dette kan føre til at man benytter feil sonenummer dersom man en dag parkerer i en annen sone enn den man vanligvis parkerer i.
Hvorfor får jeg faktura i posten når jeg har lagt inn betalingskortet i appen?
Det kan ha flere årsaker. Den vanligste er at brukeren har byttet bankkort og ikke lagt inn det nye i appen. Dette kan skje ved kortfornying, bytte av bank, eller sperring av kort. Det kan også være at det ikke var dekning på kortet på det tidspunktet vi prøvde å belaste dette. Kortet bytter du enkelt inne i appen.
Hvordan bytter jeg betalingskort?
Dette gjør du inne i appen under «betaling», husk at du må bekrefte kortnummeret med den grønne knappen. På iPhone er menyknappen oppe til venstre, for andre brukere er den nede til venstre eller på en av knappene.
Jeg har flyttet etter at jeg registrerte meg som app-bruker, trenger jeg å gjøre noe i forhold til appen?
Ja, det er viktig at vi har en korrekt adresse på brukerne våre. Grunnen til dette er at dersom det oppstår feil ved trekk fra kortet vil det først bli sendt en faktura på epost, og dersom denne ikke blir betalt vil det sendes en purring til postadressen din. I mange tilfeller tar det tid før vi får post i retur, og kan ha sendt ytterligere purringer, eller i verste fall inkassovarsler, før vi får en oppdatert adresse. Når vi får post i retur vil vi søke opp brukeren og oppdatere adressen manuelt dersom vi finner den nye adressen, men for å slippe alle purregebyrene dette kan medføre bør du logge deg på «min side» og gjøre dette når du flytter.
Jeg har fått purring på app-bruk i posten, men har ikke mottatt noen faktura tidligere, likevel har jeg fått purregebyr, hvorfor det?
Når app-bruken avregnes vil baksystemet automatisk generere en faktura som blir sendt på mail, denne er det ikke purregebyr på. Dersom denne ikke blir betalt vil det bli sendt en ny faktura til din oppgitte postadresse, og da med purregebyr.
Jeg har fått en faktura for app-bruk på epost, og denne har samme forfallsdato som fakturadato, det kan umulig være riktig?
Systemet vårt genererer automatisk en faktura dersom det er problemer med å få trukket penger fra kortet. Forfallsdato blir da den dagen dette trekket skulle vært gjort. Denne må betales innen 14 dager fra forfallsdato for at det ikke skal påløpe purregebyr og renter.
Jeg skal visstnok ha fått en faktura på e-post, men finner ikke denne. Hva har skjedd?
En del brukere opplever at spamfilteret flytter eposter fra oss over til søppelboksen eller mappen for uønsket post. Dersom du går inn på appen på historikk kan du be om en kvittering på epost, og se om den kommer i innboksen. I noen tilfeller finner brukerne disse der, men i andre tilfeller er de blitt automatisk slettet etter en måned.
Jeg prøvde å ta ut en kvittering for app-bruk, men inne i appen finner jeg bare parkeringene for siste måned.
Appen lagrer bare kvitteringer for en måned, dersom du trenger for lengre tid tilbake kan du logge deg på «min side» her på hjemmesiden vår for å hente tidligere parkeringer.
Hvorfor stemmer ikke beløp og dato på trekk fra konto med det jeg har parkert?
Systemet avregnes manuelt 1-2 ganger i uka, og du blir da belastet for all bruk av appen siden forrige avregning. Dermed vil beløpet være din totale bruk i denne perioden, og datoen vil være dagen for avregningen. Du kan logge deg på «min side» for fullstendig oversikt over fakturaene.
Kan jeg ha flere brukere på samme kredittkort?
Ja, det går helt fint. Det er flere firmaer som benytter seg av dette. Hver av brukerne registrer seg i appen, og kan logge seg på hjemmesiden vår for å ta ut fakturagrunnlag/kvitteringer.
Hvordan tar jeg ut kvitteringer for bruk av appen?
Åpne appen, trykk på «historikk» og velg parkeringen du vil ha kvittering på. Trykk så på «send kvittering på epost», velg epostadresse, og trykk send. På mobilen din kan du bare hente ut kvitteringer for de siste 30 dagene, dersom du trenger kvittering for parkering lengre bak i tid må du logge deg på «min side» på hjemmesiden vår.
Hvor finner jeg bruker-ID og Pin?
Dersom du ikke har, eller husker, disse, kan du trykke på denne linken https://pportal.cowisys.no/tromso , og be om å få tilsendt dette på epost. Vær obs på at enkelte spamfiltre kan sende dette til uønsket epost, eller til søppelboksen, så dersom du ikke finner dette i innboksen bør du sjekke disse også. Denne eposten sendes til den epostadressen du har registrert i appen.
Kan jeg bruke Easypark hos Tromsø Parkering?
Ja, vi har også avtale med Easypark.
Jeg får en feilmelding ved forsøk på å sende SMS-autentiseringen.
Dersom du har en Android-telefon må du gå inn på innstillinger, velg app eller appstyring, åpne appen vår og finn «Premium SMS». Denne må settes til alt annet enn «Alltid blokker». Har du iPhone holder det som oftest at du enten slår telefonen av og på, eller sletter appen og installerer den på nytt. Dersom dette ikke løser problemet er det bare å kontakte oss.
Hvordan får jeg lettest hjelp dersom jeg har problemer eller lurer på noe?
Send en epost til parkering@tromso.kommune.no og skriv «problemer/spørsmål om app» i emnefeltet. Dersom du allerede er bruker og har et problem er det veldig greit om du oppgir mobilnummeret denne er knyttet til.