App FAQ

Ofte stilte spørsmål om bruk av app

 

Kan jeg kun bruke appen på min egen bil?

Nei, du taster manuelt inn registreringsnummeret du ønsker å benytte. Vær obs på at appen automatisk vil velge det nummeret du benyttet første gang, med mindre du har endret dette under «administrer kjøretøy.

Kan jeg betale for flere biler samtidig?

Nei dessverre. Man kan bare starte parkering for èn bil, men flere brukere kan benytte samme betalingskort.

Jeg lastet ned appen for en tid tilbake, og har brukt den en gang. Etter dette har jeg byttet bil og når jeg nå skal betale med appen kommer det gamle nummeret opp. Hvordan får jeg endret dette?

Som grunninnstilling husker appen det første nummeret du benyttet, men dersom du går inn på «administrer kjøretøy» i appen kan du endre dette til at den enten husker det siste nummeret du benyttet, eller selv velge hvilket nummer du vil ha som automatisk valg. Det er også mulig å slette tidligere nummer ved å «svipe» fra høyre til venstre over det nummeret som ønskes slettet. Man må være veldig lett på fingeren for å få dette til, og det tar gjerne noen forsøk.

Jeg har betalt med appen men har likevel fått en parkeringsbot, hvorfor?

Kontroller først at ileggelsen du har fått er utstedt på din bil. Det har hendt at enten bilførere eller forbipasserende har plukket ileggelser av ruta på en bil og lagt på en annen. Dersom det er din bil ileggelsen er utstedt på må du først lese på ileggelsen hva som er årsaken til denne. Det kan hende du har stått en plass hvor sonen ikke gjelder, eller utenfor viste plasser. Deretter kan du kontrollere at du benyttet riktig registreringsnummer når du startet appen.

Jeg har to biler og har betalt på feil bil, dermed har jeg fått en bot, er det vits å klage?

Nei, det er brukers ansvar å påse at riktig registreringsnummer blir benyttet, og biler som ikke er registrert med gyldig betalingsapp vil risikere å få en ileggelse.

Jeg glemte å starte appen når jeg parkerte i går, og husket ikke dette før litt utpå dagen. Da jeg kom til bilen hadde jeg fått en parkeringsbot, hva kan jeg gjøre?

Det er brukers plikt å påse at appen startes korrekt før kjøretøyet forlates, og slike tilfeller ettergis ikke. Det samme gjelder dersom man er fri for strøm på telefonen.

Hva skjer dersom jeg bruker feil sonenummer?

Dersom du bruker et annet sonenummer enn det du parkerer i vil du risikere å få en ileggelse. Dette fordi det er forskjellige reguleringer på makstid og pris på de forskjellige sonene. Hver sone gjelder altså kun den plassen sonenummeret er oppslått på.

Hvorfor står sonenummeret på automatene og ikke på skiltene?

Grunnen til dette er at vi ønsker at brukerne skal kontrollere at plassen ikke er stengt for vedlikehold eller annet. I disse tilfellene vil automaten være tildekket i tillegg til at plassen vil være midlertidig omskiltet. Dessuten er det å anbefale at brukerne sjekker sonenummeret når de parkerer i stedet for å huske dette, fordi dette kan føre til at man benytter feil sonenummer dersom man en dag parkerer i en annen sone enn den man vanligvis parkerer i.

Hvorfor får jeg faktura i posten når jeg har lagt inn betalingskortet i appen?

Det kan ha flere årsaker. Den vanligste er at brukeren har byttet bankkort og ikke lagt inn det nye i appen. Dette kan skje ved kortfornying, bytte av bank, eller sperring av kort. Det kan også være at det ikke var dekning på kortet på det tidspunktet vi prøvde å belaste dette. Kortet bytter du enkelt inne i appen.

Hvordan bytter jeg betalingskort?

Dette gjør du inne i appen under «betaling», husk at du må bekrefte kortnummeret med den grønne knappen. På Iphone er menyknappen oppe til venstre, for andre brukere er den nede til venstre eller på en av knappene.

Jeg har flyttet etter at jeg registrerte meg som app-bruker, trenger jeg å gjøre noe i forhold til appen?

Ja, det er viktig at vi har en korrekt adresse på brukerne våre. Grunnen til dette er at dersom det oppstår feil ved trekk fra kortet vil det først bli sendt en faktura på epost, og dersom denne ikke blir betalt vil det sendes en purring til postadressen din. I mange tilfeller tar det tid før vi får post i retur, og kan ha sendt ytterligere purringer, eller i verste fall inkassovarsler, før vi får en oppdatert adresse. Når vi får post i retur vil vi søke opp brukeren og oppdatere adressen manuelt dersom vi finner den nye adressen, men for å slippe alle purregebyrene dette kan medføre bør du logge deg på «min side» og gjøre dette når du flytter.

Jeg har fått purring på app-bruk i posten, men har ikke mottatt noen faktura tidligere, likevel har jeg fått purregebyr, hvorfor det?

Når app-bruken avregnes vil baksystemet automatisk generere en faktura som blir sendt på mail, denne er det ikke purregebyr på. Dersom denne ikke blir betalt vil det bli sendt en ny faktura til din oppgitte postadresse, og da med purregebyr.

Jeg har fått en faktura for app-bruk på epost, og denne har samme forfallsdato som fakturadato, det kan umulig være riktig?

Systemet vårt genererer automatisk en faktura dersom det er problemer med å få trukket penger fra kortet. Forfallsdato blir da den dagen dette trekket skulle vært gjort. Denne må betales innen 14 dager fra forfallsdato for at det ikke skal påløpe purregebyr og renter.

Jeg skal visstnok ha fått en faktura på e-post, men finner ikke denne. Hva har skjedd?

En del brukere opplever at spamfilteret flytter eposter fra oss over til søppelboksen eller mappen for uønsket post. Dersom du går inn på appen på historikk kan du be om en kvittering på epost, og se om den kommer i innboksen. I noen tilfeller finner brukerne disse der, men i andre tilfeller er de blitt automatisk slettet etter en måned.

Jeg prøvde å ta ut en kvittering for app-bruk, men inne i appen finner jeg bare parkeringene for siste måned.

Appen lagrer bare kvitteringer for en måned, dersom du trenger for lengre tid tilbake kan du logge deg på «min side» her på hjemmesiden vår for å hente tidligere parkeringer.

Hvorfor stemmer ikke beløp og dato på trekk fra konto med det jeg har parkert?

Systemet avregnes manuelt 1-2 ganger i uka, og du blir da belastet for all bruk av appen siden forrige avregning. Dermed vil beløpet være din totale bruk i denne perioden, og datoen vil være dagen for avregningen. Du kan logge deg på «min side» for fullstendig oversikt over fakturaene.

Kan jeg ha flere brukere på samme kredittkort?

Ja, det går helt fint. Det er flere firmaer som benytter seg av dette. Hver av brukerne registrer seg i appen, og kan logge seg på hjemmesiden vår for å ta ut fakturagrunnlag/kvitteringer.

Hvordan tar jeg ut kvitteringer for bruk av appen?

Åpne appen, trykk på «historikk» og velg parkeringen du vil ha kvittering på. Trykk så på «send kvittering på epost», velg epostadresse, og trykk send. På mobilen din kan du bare hente ut kvitteringer for de siste 30 dagene, dersom du trenger kvittering for parkering lengre bak i tid må du logge deg på «min side» på hjemmesiden vår.

Hvor finner jeg bruker-ID og Pin?

Dersom du ikke har, eller husker, disse, kan du trykke på denne linken https://tromso.cowisys.no/Parka/Publikum/Publikum_Register1.aspx, og be om å få tilsendt dette på epost. Vær obs på at enkelte spamfiltre kan sende dette til uønsket epost, eller til søppelboksen, så dersom du ikke finner dette i innboksen bør du sjekke disse også. Denne eposten sendes til den epostadressen du har registrert i appen.

Kan jeg bruke Easypark hos Tromsø Parkering?

Nei, vi har en egen app, og det er kun denne som kan benyttes på våre plasser.

Jeg får en feilmelding ved forsøk på å sende SMS-autentiseringen.

Dersom du har en Android-telefon må du gå inn på innstillinger, velg app eller appstyring, åpne appen vår og finn «Premium SMS». Denne må settes til alt annet enn «Alltid blokker». Har du Iphone holder det som oftest at du enten slår telefonen av og på, eller sletter appen og installerer den på nytt. Dersom dette ikke løser problemet er det bare å kontakte oss.

Hvordan får jeg lettest hjelp dersom jeg har problemer eller lurer på noe?

Send en epost til parkering@tromso.kommune.no og skriv «problemer/spørsmål om app» i emnefeltet. Dersom du allerede er bruker og har et problem er det veldig greit om du oppgir mobilnummeret denne er knyttet til.

 

 

App-Uit

Jeg er ny student i byen, hvordan går jeg fram for å bruke appen på Campus?

All info om dette finner du her: http://tromso-parkering.no/parkering/universitetsparkering/

Jeg har registrert meg som kunde, hvor betaler jeg med WEB-løsningen på UiT?

Da går du inn på https://uit.cowisys.no:8082/ og fyller inn de blanke feltene. Vær obs på at i feltet «referansenummer» er det mobilnummeret som skal fylles inn. WEB-løsningen krever at du er koblet på et universitetsnettverk, altså inne på campus, du vil ikke kunne åpne siden andre steder.

Copyright Tromsø parkering AS